Harjoitamme valikoivaa kalastusta. Alamittaiset ja lisääntymisen kannalta parhaat sekä terveet yksilöt on välttämätöntä palauttaa luontoon. Valikoimme ruokakalat.

Reissut 2015

30.09.2015 11:46
Taas tuli mahdollisuus lähteä kalaan kolmeksi päivää. Kalastuskohteiden valinta tällaisille reissuille on usein vaikeaa, koska vesistöjä on Suomessa niin paljon ja kalareissulle on vielä 3 lähtijää (Antti, Mikko ja Tero), joten yhteisymmärrykseen kohteista pääsemiseen vaaditaan usein useamman...
25.09.2015 17:46
Kävimme Pikkiksen kanssa kuhaa vertikaalijigaamassa. Kuhat tuntuivat olevan aktiivisia, ne nousivat hyvin jigin perään ja löivät hanakasti kiinni. Vedet ovat viilenneet jo sen verran, että kaiku piirtää kaaria liian syvälle (yli 10 metriä), mutta onneksi kaaria löytyi myös 6-10m väliseltä alueelta....
25.09.2015 00:12
Syyskuulle meillä oli hauenkalastukseen selkeä tavoite: Kalastamme enimmäkseen karuja ja syviä järvenselkiä, joissa hauet lihottavat itsensä muikuilla. Uistelimme, jigasimme ja jonkin verran heitelimme jerkkejä ja kumeja. Jo etukäteen oli asennoiduttava siihen, että metrihaukia ei tulisi määrässä...
13.09.2015 23:50
3-vuotias poikani Lukas halusi lähteä kalastamaan isoa haukea. Aikaisemmin olemme käynneet vain mato-onkimassa särkilaloja. Hän leikeissään kalastaa päivittäin ja kertoo kaikille kesällä ongella saamastaan isosta ennätys lahnasta (n.200g), jota ylös nostaessa siima katkesi. Kiinnostus...
09.09.2015 12:57
Syyskuussa kuhat alkavat olla jo syvällä, 10- jopa 20m on jo haarukassa. Kaloja näkyi 8-12 m syvyydessä. Olin asettanut kaiun alarajan 14 metriin ja ajelin selkävesillä syvän päällä. Ruokakuhaa voisin tuosta syvyydestä vielä yrittää, mutta en isompaa. 10- 12 m on ollut raja, johon...
07.09.2015 22:35
Ilmat viilenee ja veden lämpötila laskee nopeaan ja se näkyy myös haukien aktivoitumisena. Näille ensimmäisille syyspäiville ei ollut vaikea valita kohde lajia. Joten lähdimme järvellä vertikaalijigaamaan haukia. Tavoitteena oli löytää syvemmältä selkävedestä pelaagista haukea. Aamulla oli sakeaa...
03.09.2015 23:39
Teimme Pertun kanssa kolmen päivän kalareissun Keski-Suomeen. Kohteeksi valitsimme 2 hyvin erityylistä järveä. Toinen oli matala ja rehevä lahnajärvi ja toinen syvempi ja karumpi muikkujärvi. Ensimmäisen päivän kalastimme matalaa lahnajärveä. Aamu hämärässä venettä laskiessa tuuli oli todella kova...
02.09.2015 11:06
Kesän kuhastus oli pääosin lyhyitä ruokakuhareissuja paikalliselle järvelle. Uusi ramppi mökkimatkan puolivälissä mahdollisti myös hyötyajelun veneellä perille; auto traikkuineen puolimatkan rampille ja loppurutistus luotainta tutkaillen, ruokakuhat...
23.08.2015 21:41
Päivästä oli luvattu tyyni ja lämmin. En osannut vielä aavistaa mitä oli luvassa, kun pakkasin Pikkiksen kanssa kamoja veneeseen aamu kuudelta. Aamun aikana kävi pari haukea ja yksi kuha pitämässä meitä hereillä. Puolen päivän aikaan sain vertikaalijigiini välivedestä neljän metrin syvyydestä...
20.08.2015 11:20
Vedet on jatkanut lämpenemistään ja kesä tuntuu vain jatkuvan, joten päätimme Pertun kanssa lähteä kuhia uistelemaan. Järvelle saavuimme vasta puolenpäivän aikoihin. Uistelun kun pääsimme aloittamaan, niin kolme ensimmäistä tuntia meni ilman minkäänlaista kala tapahtumaa. Kalat tuntuivat todella...