Keski-Suomessa

03.09.2015 23:39

Teimme Pertun kanssa kolmen päivän kalareissun Keski-Suomeen. Kohteeksi valitsimme 2 hyvin erityylistä järveä. Toinen oli matala ja rehevä lahnajärvi ja toinen syvempi ja karumpi muikkujärvi.

Ensimmäisen päivän kalastimme matalaa lahnajärveä. Aamu hämärässä venettä laskiessa tuuli oli todella kova ja satoi vettä. Yllätyimme kuinka tummaa ja sameaa järven vesi oli, näkyvyyttä oli vain kymmenisen senttiä. Kalastuksen aloitimme uistelemalla järven keskialuetta. Aallokko oli kovaa emmekä saaneet muutaman tunnin uistelulla yhtäkään haukea, joten päätimme mennä heittelemään korteikkoja jota järvessä riitti lähes loputtomasti. Heittelimme tuulen alapuoleisen ison lahti alueen, mutta tuuli oli sekottanut vettä niin paljon, että lahden vesi oli aivan kuraa. Sameutuneesta vedestä huolimatta saimme sieltä tapahtumia ja muutaman hauen ylös. Päivällä kävimme tekemässä ruuan rannassa ja Perttu vaihtoi kuivat vaatteet päälle. Onneksi itse olimme laittaneet aamulla ursuitit päälle. Tauon jälkeen oli tuuli vähän rauhoittunut, mutta vettä satoi vieläkin taivaan täydeltä. Seuraavaksi kävimme heittämässä pienen saaren vieressä oleva korteikko ja siitä Antti sai heti jerkillä vähän paremman hauen siiman päähän. Otimme kalan haaviin ja vaakaan ja se painoi 5,9kg. Saimme samasta korteikosta vielä muutamat pyörteet uistimen perään, mutta emme enempää ylös. Päätimme mennä uudestaan kokeilee keskialueen uistelua. Uistelu alkoi nyt antaa tapahtumia. Saimme uistelemalla vielä illan aikana jokusen hauen, joista suurin oli Pertun saama arvio 6kg kala. Kalastuksen lopetimme pimeän tullen ja yöllä taivas kirkastui ja saimme ihailla komeita revontulia.

Seuraavana päivänä vaihdoimme paikkaa "muikkujärvelle". Järvi oli kaunis ja täysin eri tyylinen, karu ja kirkasvetisempi. Järvessä oli yksi selkeä syvänne ja taktiikkamme oli uistella syvännettä ja sen rinteitä. Aika nopeasti kävi ilmi että hauen saanti ei ollut siellä vaikeaa. Penkan reunat tuntuivat keräävän paljon 1-4kg haukia, mutta emme saaneet kontaktia suuremmista.

Kauniita olivat muikkujärven hauet

Viimeisenä päivänä menimme takaisin "lahnajärvelle". Päätimme että vedetään pelkästään keskialuetta. Keli oli hieno puolipilvistä ja kevyt tuuli. Saimme päivän aikana parikymmentä haukea joista isoin painoi 7,5kg.

Viimeisenä päivänä alkoi värikartta selkeytyä.

7,5kg vapaaksi

Antin vavassa nyki vähän väliä :) www.youtube.com/watch?v=nStct6kQiiw&feature=youtu.be