Lapissa

13.07.2015 16:12
Teimme taas perinteisen Lapinreissun. Suuntasimme reissun Keski-lappiin sekä Inarijärvelle. Tavoittelimme reissulla haukea ja ahventa. Tällä kertaa kelit eivät olleet kovin suotuisia, sillä tuuli puhalsi kokoajan pohjoisesta ja ilman lämpötila kävi vain muutamana päivänä yli 10 asteen ja yöllä lämmöt olivat lähellä pakkasta. Veden lämpötilat laskivat koko ajan. Koko reissun sai kalastaa haalarit päällä ja teltassa nukkueassa sai olla paljon vaatteita päällä. Ennakko odotuksemme kalan saaliista eivät olleet keleistä johtuen kovinkaan korkealla, sillä tuntuu että Lapissa lämpimät ilmat kerää haukia ja ahvenia matalaan lämmittelemään ja saa ne myös syömään.

Ensimmäinen kohteemme oli patoallas, jossa tavoittelimme pelkästään haukea. Ensimmäinen kalastuspaikka oli matala lahti jossa on paljon kasvillisuus mättäitä ja löysimme sieltä heti hyvän kasauman haukea. Kalat olivat 2-3kg ja ne kävivät todella hanakasti vieheisiin. Päivä jatkui ja löysimme muutamasta muustakin paikasta vielä hyviä hauki kasaumia, mutta emme saaneet yhtään isomman hauen kontaktia, joten aloimme epäillä isojen olevan syvällä. Kalastimme välillä vetouistelemalla vähän syvempiä 2-5 metriä syviä tasanteita, mutta niissäkin kalan koko oli samaa. Emmekä saaneet kokopäivänä yhtäkään isompaa haukea. Jäi vahvasti fiilis että isot olisivat saattaneet olla vielä syvemmällä syvänteiden rinteillä tai pohjilla, mutta niiden tarkkaan koluamiseen olisi tarvittu lisä kalastus päivä, joten päätimme vaihtaa järveä.

Seuraavallakin järvellä aloitimme tutkimalla ensiksi matalia reheviä lahtia, mutta kun lahti vesi oli lähes kaikkialla selkävettä kylmempää, niin päätimme alkaa tutkimaan selkämatalikoita ja selän reunoja. Perus 200-400g ahventa alkoi tulla kaikkialta missä vaan heittelimme, joten päätimme siirtyä kokonaan ahvenen kalastukseen, koska ahvenet vaikuttivat olevan kovalla syönnillä. Kalastimme 2 päivää ahventa kylmissä ja sateisissa keleissä, emmekä saaneet kontaktia isompiin ahveniin. Perus ahventa sen sijaan tuli kaikkialta paljon, joten ruoka-ahvenia saimme paistella nuotiolla. Kolmantena yönä teltasta herätessä saimme todeta vielä synkempiä hetkiä, kun liian löysään kiristetty teltta oli päästänyt vettä niin paljon läpi, että sisäteltan pohjalla oli jo vesilätäkkö, jossa makuupussit kastuivat läpimäräksi. Onneksi olimme ottaneet matkaan pressun, josta saimme päivällä tehtyä sateen suojan tuuliseen paikkaan ja kuivatettua makuupusseja ja vaatteita.

Kolmatta päivää olimme tahkoneet järveä välillä todella paljon palellen. Välillä sormet olivat niin jäässä että solmujen tekeminen oli hankalaa. Mieliala alkoi olla jo melko alhaalla ja alkoi muodostumaan pieni epätoivo. Puolilta päivin onneksemme sade lakkasi ja kamat alkoivat kuivua ja se antoi taas toivoa. Kalastuksessa jatkui kuitenkin sama kuvio, kaikkialta puski vain perus ahventa. Yhdeltä selkämatalikolta saimme muutamia haukia ja yhtä parinsadan gramman ahventa kelatessa iski siihen hauki kiinni. Hauki tuntui painavalta, mutta emme ehtineet saada sitä näkyviin ennen kuin se irtosi. Aloimme jo miettiä että yhden yön nukumme järvellä ja aamulla vaihdamme järveä. Illalla viimein Antilla oli painavan tuntuinen kala jigissä, joka näyttäytyessään paljastui isoksi ahveneksi. Kala haavittiin ja riemuitsimme, sillä viimein haavissa oli tavoite kokoa oleva kala ja kolmen päivän kova yritys palkittiin! Punnitus antoi pullealle ahvenelle painoksi 1040g ja otimme siitä muutamat kuvat jonka jälkeen vapautimme sen. Sitten loppu illan taktiikka selkiintyi: kalastamme tarkkaan samaa paikkaa jigejä heitellen, koska uskoimme että paikassa olisi mahdollisesti muitakin isoja. Hetkeä myöhemmin Antilla taas juroi normaalia pannuahventa enemmän ja samaan aikaan Terolla nappasi myös isompi ahven siiman päähän ja haavittiin ne samaan aikaan haaviin. Antin kalalla oli painoa 1120g ja Teron kalalla 960g  noin vartti tästä ja Mikko onnistui saamaan yli kilon painoisen ahvenen. Sitten tuli pidempään hiljaista ja vaihdoimme hiukan ankkuri paikkaa. Jonkin aikaa heittelimme paikkaa kunnes Antilla nappasi todella ison tuntuinen ahven, nyt ahven juroi ja vei jarrua kunnolla. Kun saimme kalan haaviin huusimme innosta, koska nyt oli ahvenella kokoa. Punnitus antoi todella pullealle ahvenelle painoksi 1370g ja pituutta oli kertynyt 46cm. Antti onnistui saamaan vielä yhden 1160g painavan ahvenen. Sitten alkoi nälkä kurnia jo niin kovaa että oli lähdettävä tekee ruoka leirille. Ruuan jälkeen yöllä kävimme vielä yhden leirimme läheisen paikan vetouistelemassa ja heittämässä nyt saimme myös sieltä muutaman paremman kokoisen ahvenen, joista isoin tuli vetämällä ja painoi 970g. Illalla mietimme millaisessa ahvenparatiisissa oikeasti olemme. Päivän kymmenen suurinta veneessä käynyttä ylitti yhteispainoltaan kymmenen kilon rajan!

1120g ja 960g

1370g
Seuraavana päivänä kasasimme leirin ja veimme kamat autolle ja lähdimme vielä kalastamaan edellispäivän kuuma paikka. Keli oli muuttunut tuulisemmaksi ja lämpimämmäksi. Paikalle kun pääsimme, meni todella pitkään ennen kuin saimme isomman ahvenen siiman päähän. Kala otti Antille ja painoa sille oli kertynyt 1200g. Heittelimme paikkaa useita tunteja ja päivä alkoi olla jo niin pitkällä, että olimme jo suunnitelleet lähtöä, kunnes vielä Terolla nappasi iso ahven. Punnitus antoi painoksi 1230g ja pituutta kalalle oli kertynyt 45cm. Siihen tapahtumaan oli hyvä lopettaa todella onnistunut ahvenenkalastus ja tämän jälkeen lähdimme autolle ja kohti pohjoisempia ja isompia vesiä.

1230g

Saavuimme aamuyöstä Inarijärven rantaan, mutta ennen veneen laskua otimme unet autossa. Aamulla laskimme veneen ja jännitys oli kova millaisia haukia löytyy Inarijärven lahdista vai onko kelit ollut liian kylmät, jotta isojen selkien hauet olisivat matalassa. Pari ensimmäistä paikkaa kun olimme kalastaneet oli mieliala laskenut aika paljon alemmas, sillä matalasta ei löytynyt kuin muutama pieni hauki. Kalastimme kuitenkin vielä useamman lahden ja sama jatkui. Isot olivat hyvin todennäköisesti syvemmissä vesissä ja niistä etsittävää aluetta kyseiseltä järveltä löytyisi aivan liikaa, jotta sitä olisi edes järkevä alkaa tutkimaan muutaman päivän kalastuksella. Uistelimme välissä hetken, jotta saisimme muutaman lohikalan. Ne vaikuttivat olevan hyvin syönnillään. Hyvin pienellä uistelulla saimme useamman harrin, pari siikaa ja yhden taimenen, jonka mittasimme 51cm. Otimme siitä pari kuvaa ja vapautimme sen jälkeen. Lohikalojen kalastusta emme alunperinkään suunnitelleet reissulle enempää, joten kävimme tsekkaamassa vielä muutaman mahdollisen haukipaikan ja kun nekin antoivat vain pari pientä haukea, niin päätimme lopettaa kalastuksen ja lähteä kotiin.