kolmen päivän haukireissu

08.05.2016 00:48
Teimme taas hauenkalastusreissun vähän pidemmälle. Kohteeksi valitsimme 2 järveä ja kalastimme niitä 3 täyttä päivää. Yöt nukuttiin laavussa. Autolla ajoa tuli koko reissulla n. 1000km.

Lähdettiin kotoota ajalemaan maanantai iltana ja perillä ensimmäisellä kohteella olimme aamuyöstä. Ensimmäisellä kohde järvellä olemme käyneet 2 kertaa aikaisemmin, mutta emme ole järvestä vielä suurhaukia saaneet. Paikka on ollut erittäin haastava, jopa pienten haukien saaminen on ollut vaikeaa. Järvelle päästyämme otimme kolmen tunnin unet laavussa ja herättyämme oli aurinko jo horisontin yläpuolella. Teimme aamupuuron ja kahvin nuotiolla ja syötyämme laskimme veneen. Kuultiin järvellä paikalliselta kalamieheltä, että järvi oli ollut auki vasta viidettä päivää. Ilma oli ollut jo muutaman päivän lämmin ja myös silloin oli lämmin ilma. Päätettiin aloittaa lahdesta kalastaminen, ajatuksena että haukia olisi ehtinyt jo kutea ja olla lahdessa syönnillä. Ensimmäinen lahti ei kuitenkaan antanut havaintoakaan hauista. Tuntui oudolta sillä oletettiin, että sinne olisi jäänyt jokunen kala kudun jälkeen syömään. Seuraavaksi aloimme uistelemaan syvempiä alueita ajatuksena, että osa hauista olisi vielä talven jäljiltä syvässä. Ei saatu uistelemallakaan havaintoakaan hauista. Seuraava taktiikka oli lähteä etsimään vielä matalampia ja nopeammin lämpeneviä alueita, joissa kutu olisi todennäköisesti alkanut ensimmäisenä. Päivä oli jo iltapäivän puolella, kun viimein löysimme ensimmäiset hauet. Ne löytyi suomättäiden viereltä matalasta. Saatiin muutama 3-4kg kala ja havainnot isommista hauista, toinen seurasi uistinta aivan jalkojen juurelle ja toinen tarjosi jopa kaksi mahdollisuutta, mutta kummallakaan kerralla se ei tarttunut koukkuihin. Suomättäät olivat vielä kovia, koska olivat sisältä jäässä ja niiden päällä oli todella helppo kulkea kumisaappaat jalassa, joten päätimme kalastaa mättään päällä kävellen ja heitellen. Nähtiin ison kalan ajavan heittoetäisyydellä ja Mikko viskasi sinne nopeasti keltaisen L-snäckin ja sai muutaman kammenpyöräytyksen jälkeen todella kovan tärpin. Tärppi ja valtava aalto eivät jättäneet epäilyksen varaa kalan koosta. Antti juoksi samantien veneeltä hakemaan haavia. Kala kävi pinnassa ja suuri pää näyttäytyi. Pirteä kala meinasi vielä viedä suomättäiden alle ja Mikko joutuu riskillä väkisin kääntämään sen ja onnistuu siinä ja sitten saadaan haavittua upea hauki. Sen jälkeen huudettiin niin, että metsä raikas! Upea fiilis oli viimein onnistua saada isompi hauki siltä meille erittäin haasteellisena olleelta järveltä. Kala oli pitkä, mutta kutenut ja hoikka. Pituutta oli 113cm ja painoa 8,9kg. Tämän jälkeen saimme illasta vielä yhden kolmosen hauen. Kaikki saamamme kalat olivat kuteneita ja ajattelimme järvellä kudun olevan jo ohi. Ilta tyyntyi ja kelluttiin tyynellä lahdella ja valtavan suuria haukia alkoi kutemaan sielä. Tuntui että kaikki kutevat kalat oli suuria. Yks tuli muutaman metrin päähän veneestä ja nosti välillä lapion kokoisen pyrstö ja pitkän selkänsä vedenpinnan yläpuolelle. Näky oli kunnioitusta herättävä ja tajuttiin että se oli paljon suurempi, kuin minkä aikaisemmin olimme saaneet. Siinä pisti mietityttämään, että onko niitä järvien suurimpia haukia edes mahdollista saada vieheillämme.

113cm hauki suomättään päältä heittelemällä
 Iso hauki kutemassa

Illalla nostimme veneen trailerille. Yön nukuimme taas laavussa ja kello soi aamulla aikaisin ja vaihdoimme seuraavaan kohteeseen. Päivä oli jo pitkällä ennen kuin päästiin aloittaan kalastus ja odotukset olivat korkealla. Kyseisellä järvellä olemme käyneet kerran aikaisemmin ja silloin järvi tarjosi sekä kokoa että määrää. Ensimmäinen paikka ja ensimmäinen kala tarjosi odotuksille vastinetta. Kova tärppi L-koon snäkiin ja hetken päästä haavissa makoilli ensimmäinen suurhauki. Pituutta kalalla oli 104cm ja painoa vähän päälle seiskan. Seuraavat paikat olivatkin hiljaisia. Lähes helteinen ilma tyyntyi ja järvi oli monta tuntia rasvatyyni. Löysimme kuitenkin rasvatyynessä kelissä yhdestä paikasta isoa kalaa. Useampi komea aalto seurasi jigejä, muutamat tökkäsivät, mutta vain yks jäi hetkeksi kiinni. Se oli todella pirteä kala joka ui monta kertaa veneen läheltä ja oli jo valmis haavittavaksi, mutta irtosi viime metreillä. Se oli ehkä hiukan aamun ensimmäistä suurempi, mutta ei sellainen että karkuutus olisi jäänyt harmittamaan. Illasta alkoi taas tuulemaan ja käytiin sama paikka vielä uudestaan heittämässä. Odotukset oli korkealla, mutta emme saaneet sieltä havaintoakaan enään kaloista.

104cm hauki lähdössä takaisin

Päätös siitä kumpaa järveä kalastaisimme viimeisen päivän oli tarkoitus tehdä vasta toisena iltana. Päätimme vaihtaa paikkaa ensimmäisen päivän järvelle, koska uskoimme siellä olevan paremmat mahdollisuudet todella suureen haukeen. Jos järvi on ollut aina haastava niin viimeisenä päivänä se oli täysin jumissa ja onnistuimme saamaan vain yhden pienen.