Kemijoella

30.08.2014 20:44

Tänä vuonna teimme perinteisen lapin reissun vähän alemmas, kuin aikaisimpina vuosina. Kemijoen hauki ja ahven potentiaali on kummitellut mielessämme jo useita vuosia.  Joka kerta kun olemme lappiin ajaneet, olemme ihailleet ja pysäyttäneet auton kemijoen varrelle ja mietitty mitä nämä joen lukuisat patoaltaat voivatkaan pitää sisällään. Nyt vihdoin päätimme ottaa siitä selvää ja ottaa isompi vene mukaan ja lähteä tutkimaan näitä Teron kanssa.

Ensimmäiseen paikkaan kun pääsimme, kelit eivät olleet suotuisat hauen heittokalastajalle. Ilma oli +30c ja täysin tyyni järvi, jonka pintaveden lämpö oli noussut jo keskellä järvenselkääkin 22c ja rantavesi oli vielä lämpimämpää. Kalastimme paikkaa 2 vuorokautta ja ensimmäinen päivä meni tyynessä auringon paisteessa heitellen ja vetouistellen. Yhden lahden perukalta löysimme hyvän kasauman haukia, joista suurimmat olivat 4kg. Näinkin hyvä syönti oli yllätys näissä keleissä, kun tyyni lahti vesi oli parhaimmillaan kaiun mukaan 24c. Päätimme seuraavana yönä käydä keskiyön auringon näkyessä horisontin yläpuolella vielä kokeilemassa samalla lahdella, jos isommat hauet nousevat sinne vasta ilman viiletessä ja valoisuuden vähetessä. Yöllä lahdessa hauet olivat erittäin kovalla syönnillä ja saatiin sieltä lyhyessä ajassa pari kymmentä haukea, joista isoimmaksi jäi kuitenkin reilu 5kg kala. Kyseisellä altaalla hauet olivat erittäin paksuja, joten jäi kyllä vahvasti fiilis, että ruokaa hauilla on paljon ja suurempaakin olisi tarjolla, kun paikkaa opettelisi tarkemmin kalastamaan ja kelit olisivat suotuisammat. Myös ahventa yritimme, mutta emme saaneet yhtään yli 500g yksilöä, mutta ahvenkanta vaikutti vahvalta.

Nostimme veneen ja ajoimme jokea ylöspäin ja laskimme veneen seuraavaan altaaseen. Silloin kelit olivat muuttuneet tuulisemmiksi ja ensimmäinen ilta meni paikkoja etsiessä ja yritimme alkuun uistella syvempiä penkan reunoja, mutta emme saaneet muutamaa pikkuhaukea ja ahventa kummempaa. Sitten päätimme kokeilla lahdesta jonne tuuli osui kivasti. Lahteen päästessämme avautui suomättäiden tekemiä pieniä poteroita ja yllätykseksi suomättäiden eteen tuli pikkusen syvempi alue, joka oli hyvin auringonpaisteelta suojassa. Hyvin nopeasti selvisi, että paikka oli aivan täynnä haukea. Tällaiseen haukien kasautumaan emme ole missään koskaan törmänneet. Jonkin aikaa olimme heitelleet kunnes Antin jerkkiä ravistelee kala vähän erilailla, kuin perus hauki. Veneen vierellä pintaan nousee iso ahven. Haavia ei saatu tarpeeksi nopeasti kasaan ja kala karkaa veneen vierellä. Olimme aivan täpinöissään, koska kala oli arviolta yli kilon painoinen ahven! Vaihdoimme hauki vehkeet pienempiin virveleihin ahvenet toiveissa. Eikä aikaakaan, kun Mikolla ravistaa taas hieman vihaisemmin ahvenen toimesta. Tällä kertaa ahven tulee ylös ja painoa kalalla oli reilu 900g. Olimme todella innoissamme, kun vihdoin Löysimme isompia ahvenia paikoista, joita olemme jo vuosia miettineet. Vene oli tässä vaiheessa ajautunut ahven paikan päälle ja säikäytimme ahvenet. Päätimme jättää paikan pariksi tunniksi rauhaan ja heittelimme toista kohtaa lahdesta ja haukia tuli välillä lähes joka heitolla. Kun saavuimme uudestaan ahven paikkaan ja pääsimme heittämään paikkaan Mikolle ja Terolle tulee välittömästi tärpit. Haavitsemme samaan aikaan samaan haaviin kaksi lähes samankokoista ahventa. Molemmat rikkoivat kilon rajan niukasti ja ilo oli ylimmillään. Tero sai omansa jigillä ja Mikon kala tuli lipalla. Jatkoimme heittelyä ja saimme siitä vielä yhteensä 7 ahventa, joista 5 punnasimme ja ne olivat yli 900g. Suurimman niistä sai Tero ja se paransi hieman hänen ennätystään ollen 1070g ja pituutta tällä hoikalla kalalla oli 45cm. Sitten ahventen tulo loppui. Haukia tuli lahdesta kuitenkin koko ajan ja päivän kokonaissaaliiksi saimme laskettua peräti 113kpl haukia! Tero onnistui lopuksi saamaan vielä lahden toisesta nurkasta ahvenen jigillä, joka paransi toistamiseen ennätystään ollen 1080g. Hauet olivat yli 20c vedessä erittäin pirteitä. Ne olivat keskipainoltaan 2-3kg luokkaa ja päivän suurin hauki oli 101cm pitkä ja painoltaan hieman alle seitsemän kiloa. Muodoltaan hauet olivat hoikempia kuin edellisellä altaalla. Ehkä tällä altaalla haukia on jo niin paljon, että keskinäinen kilpailu on kovempaa ja siksi ovat laihempia.

kuvassa Teron enkka ahvenet. Vasemmalla 1070g ja oikealla vapaaksi pääsemässä 1080g

Seuraavan päivän nukuimme ja lähdimme kalaan vasta illalla. lähdimme järven toiseen päähän ja kalastimme pienen joen suuta ja haukia alkoi tulla heti hyvään tahtiin. Myös ahvenia oli paikassa erittäin paljon, 100g - 400g ahventa oli pakkaantunut paikaan mieletön määrä. Yhdestä nurkasta onnistuimme saamaan 3 kpl tätä peruskokoa isompaa ahventa, jotka olivat +700g ja isoin punnittiin ja se painoi 880g. Isoimmat luonnollisesti vapautettiin, mutta tältä paikalta otimme mukaan 10kpl parinsadan gramman ahvenia paistamista varten ja yllätykseksi mahalaukuista löytyi kiiskien lisäksi nahkiainen. Jonkin verran kalat olivat syöneet myös hyönteisiä, mutta suurimmaksi osaksi pikkukaloja. Välissä kävimme leirille tekemässä tulet ja paistamassa ahvenet ja syötyämme suuntasimme takaisin vesille. aamuyöstä suuntasimme takaisin edellispäivän kuumalle lahdelle ja ensimmäisenä menimme kohtaan, josta saimme edellispäivän isot ahvenet. Nyt ahvenet olivat tulleet suomättäiden ulkopuolelle ja saimme hyvin nopeasti 3 isoa ahventa, joista pienin painoi 960g ja suurin 1050g ja hieman paikkaa vaihdettua Antille tulee tärppi jota arvellaan heti suureksi ahveneksi. Kala kuitenkin irtoaa veneen vierellä, mutta jigin pysäytyksen jälkeen iskee uudestaan, mutta ei jää vieläkään kiinni. Jigin pysäytys ja vielä ahven yrittää, eikä pysy kiinni. Vasta 4. kerran tärpätessään se jää kunnolla kiinni ja saadaan kala haaviin. Huomasimme heti ahvenen olevan isompi kuin aikaisemmat. Vaaka antoi kalalle painoksi 1280g ja pituutta sillä oli 47cm. Ahven vapautettiin ja pienet tuuletukset ja kalastus jatkui. Aamun aikana saimme myös paljon haukia ja nyt joukossa oli enemmän isoja yksilöitä. Suurimmat ylös saamamme hauet olivat Teron jigillä saama 7,8kg/108cm ja Mikon jerkillä saama 7,7kg/110cm.

Kuvissa ylhäällä vasemmalla reissun suurin ahven 1280g ja vieressä Mikon saama 1050g. Alhaalla vasemmalla Teron saam 108cm hauki lähdössä takaisin ja oikealla Mikon saama 110cm

Seuraavana päivänä taas yritämme saada nukutuksi teltassa, joka soveltuisi enemmin saunomiseen kuin nukkumiseen. Onneksemme iltapäivällä seisova helteinen ilma muuttuu hyvin nopeasti kovaksi myrskyksi, kun ukkosrintama ylittää leiripaikkamme ja mahdollistaa taas unen saannin. Illalla myöhään lähdemme taas kalaan. Ukkosrintamasta ei ole enään tietoakaan ja järvi oli taas tyyni. Lähdemme tutkimaan taas uusia paikkoja. Haukia alkaa taas tulemaan tuttuun tahtiin ja illan ensimmäinen hauki on pieni, mutta toinen kala veikin jo vauhdikkaasti lippaa. Tämä arviolta noin 6kg hauki jäi yön suurimmaksi. Yöllä ilmaantui sakea sumu, mutta hauet jatkoivat syömistään, mutta ahvenet ovat selvästi passivoituneet. Ehkä sumuinen keli oli liian synkkä ahvenille tai sitten ilmanpaineessa oli tapahtunut reilumpaa muutosta?  Aamulla menimme nukkumaan ja kun heräsimme laitoimme leirin kasaan ja lähdimme kotimatkalle.

5 päivää reissulla kalastettiin ja saatiin kahdelta altaalta yhteensä yli 350kpl haukia. Saimme myös valtavasti ahventa, joista 7 kpl ylitti kilon ja lisäksi saimme kymmeniä 500g - 1300g väliin osuvia säyneitä, sekä pari suurta seipiä ja muutaman särjen. Jäi kyllä hieno fiilis kyseisistä kalapaikoista ja varmasti palaamme tutkimaan lisää tätä jokea ja sen altaita viimeistään ensi kesänä. Kuinka minimaalisen pienen alueen tästä Suomen suurimman joen valtavasta vesipintalasta nyt kalastimmekaan.