Haukikuumeeseen Haukitohtorin reseptejä

20.03.2017 15:40
Päätettiin Janin kanssa lähteä viettämään kaunista kevätpäivää avovesille. Edellisenä iltana päätettiin kohde ja tavoitteeksi asetimme saada edes yksi hauki. Jani on käynyt muutaman kerran aikaisempina keväinä yrittämässä haukia samalla paikalla, mutta reissut jäivät silloin tärpittömiksi. Lisäksi hän on käynyt joitain kertoja paikalla kesäaikaan soutelemassa. Paikan haukikannasta meillä kummallakaan ei ollut juuri ennakkotietoja, eikä edes kuultuna mitään ihmeellisiä tarinoita. Jani oli kuitenkin selvittänyt aikaisemmilla reissuillaan paljon pohjan muotoja joka helpotti nyt paljon haukien etsintää. Yöksi oli luvattu useampaa pakkasastetta, joten aamulla emme pitäneet kiirettä vesille. Rannassa olimme kymmenen aikoihin ja ilman lämpötila oli noussut jo aavistuksen plussan puolelle. Silti vedessä oli vielä yöpakkasten jäljiltä riitettä, joka kuitenkin hävisi nopeasti päivän aikana. Taktiikaksi otimme uistelun. Molemmat laitoimme isoa kumia siiman päähän ja uistelimme kumpikin yhdellä vavalla vapaa kädessä pitäen, jotta hiljaisessa uisteluvaudissa saatiin tärppiin tehtyä välittömästi vastaisku.

Jani kertas mulle vielä ennen kalastuksen aloitusta avovesialueen kaikki potentiaalisen oloiset mestat joihin panostimme ja päätettiin käydä ne tarkkaan läpi. Paikkoja oli 4. Ne oli akanvirtaa, vedenalaista kivikkoa ja pohjan painaumia. Ensimmäisen paikan sahasimme muutaman kerran läpi. Siitä Jani sai heti päivän avauskalan ja yksi tavoite oli saavutettu. Itsekkin sain siitä yhden tärpin. Menimme seuraavaan kohtaan ja siitä sain oman avaus kalan joka oli vähän isompi n.5kg hauki. Kala vapautettiin ja jatkettiin.

Tämä kala irroittiin ja väsyteltiin vasta rannassa, koska juuri ennen tärppiä olimme päättäneet pitää jaloittelu taukoa rannassa ja kala nappasi siinä vaiheessa kun suunta rantaan oltiin jo otettu.
Tultiin 3. paikalle ja taas oli Janin vuoro väsytellä kalaa. Janin ensi arvio kalasta oli siinä vitosen luokkaa. Venettä lähestyessä alkoi kuitenkin koko ajan epäilykset kalan koosta kasvamaan ja viimein näyttäytyessään pintaan nousikin todella komea kala! Koukkasin kalan haavin ja kun se karmean paksussa kunnossa oleva kala makoili haavissa ei ollut epäilystäkään siitä menisikö kymppi rikki! Tuuletettiin kalaa ja vene lipui siinä samassa lähelle rantaa. Jani hyppäsi veneestä pois ja otti kalan rantaveteen, jossa sitä oli huomattavasti helpompi käsitellä, kuin ahtaassa soutuveneessä kamojen keskellä. Punnitus antoi tälle massiiviselle otukselle painoksi haavin vähennyksen jälkeen tasan 11 kg.

Kun se iso oli vapautettu jatkoimme kalastusta. Seuraava paikka antoi taas mulle arviolta 5kg ja toisen vähän pienemmän. Sitten päätimme käydä kaiki paikat uudestaan läpi ja aloitettiin kierros alusta ja tokasta paikasta Jani sai taas painavan kalan siiman päähän ja hetkeä myöhemmin koukkasin taas paksun kalan haaviin. Se painoi 7,8kg ja kun saatiin se vapautettua jatkoimme kalastusta. Aurinko alkoi olla jo horisontin tasossa, kun sahailimme ties kuinka monetta kierrosta 11 kg hauen paikassa ja sitten Janille tuli tärppi ja vapa taipui kahvaa myöten ja melkein pystyi kuulla sen rutisevan, kun painava kala venkoili siiman toisessa päässä, mutta se vain irtosi muutamien potkujen jälkeen. Kalastusta jatkoimme vielä vähän aikaa, mutta pimeä vaan laskeutui väkisin ympärillemme ja jossain vaiheessa se oli vain luovutettava. Kaikki päivän kalat ottivat L tai XL koon Snäckeihin joiden edessä pidimme 8-15g painoa. Olipahan taas upea kalapäivä!