Haukihaaste

25.05.2016 00:01
Antti ja Mikko osallistuivat viime viikonloppuna Hongkongin järjestämään haukihaaste kilpailuun. Ennen kisoja käytiin paljon kiertelemässä mahdollisia kilpailu paikkoja. Näiden "harjoitusten" perusteella näytti jo siltä että tulee vaikeaa saada viittä isoa haukea veneeseen. Tuohon "harjoittelu" jaksoon mahtui kolme yli metrin haukea joista pisin oli peräti 123cm. Kalan sai Mikko ja painoa sille oli kertynyt 11,9kg. Taktiikka alkoi olla selkeä, mutta keskiviikkona käytiin tsekkaamassa vielä ekan päivän kohde, mutta se olikin samentunu sateiden takia tosi paljon ja pettymys oli kova. Joten taktiikan muutos tuli vielä viime hetkeen. Siitä järvestä olisimme uskoneet saavamme ainakin sen ekan päivän hyvän tuloksen, koska järvessä on paljon metristä haukea, mutta vähemmän oikeesti pitkiä kaloja.

Jännityksen takia perjantain ja lauantain välinen yö ei juurikaan saatu unta ja aamuyöstä ajoimme paikalle. Ensimmäisen päivän kalastuksen pääsimme aloittamaan noin klo 4.00. Pari tuntia meni aamusumussa ilman tapahtumia. Kokoajan oli jännitys päällä ja täysin taukoamatta heiteltiin, kunnes mä sai ensimmäisen tärpin. Sen verran valppaana olin, että vastarissa vapa osui Anttia päähän ja lippis ja aurinkolasit tippuivat järveen. Oli vähän jännitystä ilmassa ja haavittiin kala. 65cm oli ensimmäisen kalan pituus ja kisa avattu. Vähän tämän jälkeen nähtiin todella ison hauen pintakäynti ja molemmat aloimme paiskoa uistimia siihen paikkaan. Muutaman heiton jälkeen Antin heittämään Nilsun Dart master jerkkiin jysähti kunnolla ja veneessä oli melkoinen vilske ja huuto, kun tajuttiin kalan olevan todella suuri! Kala kun tuli ekan kerran näkyviin, paniikissa yritin koukata sitä suoraan haaviin kurottaen, vaikka se oli vielä liian pitkällä. Kala kävi osittain haavin puolella, mutta lipui pois ja onnea oli matkassa sillä koukut eivät jääneet havakseen kiinni. Muutama hengen veto ja seuraavaan koukkasuun keskityin ja saatiin kala haaviin. Huuto oli aika kova, kun toka päivän kala oli haavissa ja heti kymppi rikki! Punnitus antoi painoksi 11,2kg ja mittalaudan päällä pituus näytti 114cm!
Huikea aloitus ja vähän keveni taakka olkapäiltä. Parikymmentä minuuttia heiteltiin tämän jälkeen ja Antille nappas taas samaan jerkkiin tajuttoman vahva hauki. Meni kauan että saatiin hauki näkyviin. Pitkä väsytys tuntui kisassa piinaavan pitkältä, kun kala kokoajan teki pään ravistusta ja vei välillä jarruu. Ainoo ajatus oli vain että toivottavasti ei vaan löysty tai vie mihinkään pohjarytöön kiinni. Ajoin vähän matkaa veneen kanssa kalan perään, jotta saataisiin mahdollisimman nopee ylös. Nyt haavitseminenkin meni paremmin kun ekalla kerralla ja fiilis oli jotain käsittämätöntä, kun kilpailussa kaksi todella isoa kalaa heti aamusta! Painoa tällä kalalla oli 9,5kg ja pituutta 115cm.
Tästä meni noin puoltoista tuntia rauhallisemmin, kunnes Antin heittämä M-koon snäckiin iski lähellä venettä todella iso hauki. Saatiin kala haaviin ja tuntui epätodelliselta, että aamuun jo kolmas iso hauki. Painoa oli kertyny todella paksu niskaiselle kalalle 10,8kg pituutta sillä oli 113cm.
Tässä vaiheessa alkoi jo paineet olla pois. Tuplakymppi kisapäivänä niin mietittiin jo, että ei mitään välii vaikka ei saatais enää yhtäkään haukee! Mutta miten kävikään tästä tunti taas eteenpäin ja taas Antin heittämään samaa M-koon snäckiä vietiin kunnolla. Kala saatiin taas haaviin ja painoa kalalla oli 9,2kg ja pituutta 111cm. Aivan järjetön ison kalan syönti aamusta, viidestä ensimmäisestä kalasta neljä oli yli 110cm! Ensimmäiseen tulosilmoitukseen kello 12 saimme yli viiden metrin tuloksen.
Tämän jälkeen kävi veneessä muutama pienempi hauki, kunnes täysin yllättäen mun L-koon snäckiin iski pinnasta hauki ja aivan törkeen pintamöyräsyn jälkeen taas oli jännät hetket, kunnes Antti sai koukattua kalan haaviin. Huuto ja fiilis oli melkoinen kun viides iso hauki oli haavissa. Punnitus antoi tälle kalalle painoksi 11,4kg ja pituutta sille saatiin 116cm. Nyt oli täysin käsittämätön fiilis, päästiin vähän "leijumaan" ja mentiin rantaa fiilistelee, eikä tehnyt mieli heittää vähään aikaan. Yritettiin nukkuakin rannassa, mutta ei ollut pienintäkään mahdollisuutta saada unta, koska fiilis oli sen verran korkeella ja käytiin vähän ylikierroksilla. Kello 15 tulosilmoitukseen saatiin laittaa jo 569cm.
Reilu tunnin jälkeen lähettiin taas heittelemään. Vähän ennen klo 18 tulos ilmoitusta ajelehdittiin tuuliajolla ja Antilla tuli pyörteet uistimen perässä, mutta ei tuntenut minkäänlaista iskua. Aateltiin että se voisi ottaa vielä uudestaa ja koska pyörteiden perusteella ei ollut mistään pienestä kalasta kyse. Laskettiin ankkuri ja ehkä parikymmentä heittoa ehdittiin heittää siihen kohtaan, niin mulle täräytti kiinni ja taas hetken aikaa kala meni vauhdilla, kunnes Antti sai sen koukattua haaviin. Mittalaudan päälle kala ja pituutta oli 113cm eli hieman petrausta tulokseen! Painoa kalalla oli 9,4kg. Kun kala saatiin vapautettua laitoimme samantien klo 18 tulosilmoitukseen 571cm! Tämän jälkeen loppuilta meni ilman havaintoa isommista kaloista. Aivan mieletön päivä ja tuuriakin oli matkassa sillä saatiin lauantain jokainen isompi kala mittalaudalle asti!
Sunnuntaina vaihdoimme järveä ajoimme illalla toisen järven rantaan ja nukuimme yön teltassa. Aamulla oli kello soimassa klo 6.00 mutta väsymys painoi viellä sen verran ja paineet oli täysin pois, joten torkutettiin hälytystä moneen kertaan ja ylös päästiin vasta klo 7.30. Herätyksen jälkeen nopeesti teltta kasaan ja vene vesille. Päästiin vähän matkaa rannasta ja taisi olla mulle kolmas heitto, kun tärähti jo kunnolla. Hetken väännön jälkeen saatiin hoikahko kala haaviin ja nopee punnaus ja mittaus antoi 7,7kg ja 106cm.
Tässä vaiheessa mietittiin, että ei hemmetti mitä täs oikeen tapahtuu meille ja mitähän päivä tuokaan tullessaan. Homma meni sitten siihen että pientä kalaa tuli tasaiseen tahtiin, mutta isommat loisti poissa olollaan. Olimme päättäneet jo edellisenä iltana, että kalastus lopetetaan ajoissa jotta ehditään kattoo jääkiekon finaali. Viimeinen heittely paikka meinasi kumminkin antaa vielä todella suuren hauen. Hauki iski pinnasta mun heittämään L-koon snäckiin ja ravistus pinnassa ja irtosi. Pään koon perusteella olisi saattanut olla jopa viiden pisimmän joukossa ellei jopa pisin. Tilanne ei tässä vaiheessa kuitenkaan edes harmittanut ja heitettiin paikkaa vielä vartin verran, kunnes todella onnistunut kisa viikonloppu oli valmis.

Kaikki isoimmat vielä mittalaudan päällä