Hauenkalastuskilpailua

01.06.2017 23:27
Osallistuimme Pertun kanssa Hauenkalastajat Open 2017 kilpailuun joukkue nimellä KuhaNullit. Kilpailussa kilpailtiin 5 pisimmän hauen yhteispituudella itse valitsemilla vesistöillä. Kisa alkoi 19.5. klo 18:00 ja päättyi 21.5. klo 15:00. Olimme jo aikaisemmin suunnitelleet tehdä toukokuulle joku pidempi hauenkalastusreissu jonnekkin päin Suomea. Nyt kisa osui hyvin samaan ajankohtaan, niin päätimme yhdistää suunnitellun kalareissun ja kisan.

Perjantaina ajelimme ensimmäiselle kalastuskohteelle ja saimme yllätykseksi huomata, että ensimmäinen jäässä oleva järvenselkä oli jo n.100km ennen kohdettamme. Matka vielä jatkui pohjoisen suuntaan niin saimme todella paljon jännittää onko ensimmäisessa kohteessa edes avovettä. Järvi oli onneksemme auki siitä päästä jossa oli veneenlaskupaikka. Vesi oli todella korkealla ja rantaviiva meni paikoin kauempana metsissä. Vedessä kellui paljon roskia ja haukien saanti tuntui vaikealta. Rantamatalassa nähtiin vielä kutevia kaloja. Pienempiä haukia kyllä saatiin, mutta yksikään ei tuloskortille päässyt alamitan ollessa 80cm. Kyseistä järveä suunnittelimme alunperin kalastavamme 2 päivää, mutta kun kisa oli päällä päätimme vaihtaa ensimmäisen illan jälkeen järveä. Lähdimme järville joiden oletimme olevan jo kokonaan auki ja kevään pidemmällä. Kisan suhteen tunnelma oli ensimmäisen illan jälkeen vähän heikoilla, sillä ensimmäiseen kohteeseen oli uskottu paljon ja se petti.

Yöunet jäi muutamaan tuntiin ja aamulla varhain lähdimme ajelemaan seuraavalle kohteelle, jonka oli alunperin tarkoitus olla vasta viimeisen päivän kohde. Vene kun saatiin vesille ja aloitimme kalastuksen. Haukia alkoi tulla heti ekasta paikasta ja ensimmäinen mittakala saatiin venytettyä laudalle tasan 80cm lukeman ja kisa oli avattu :). Vähän jälkeen päin Mikko onnistui saamaan matalasta kasvustojen seasta L-snäckiin ensimmäisen isomman kalan. Kovan tärpin jälkeen alkoi kova meno jota ei kuitenkaan kauaan kestänyt, kun hauki puoli väkisin vedettiin haaviin. Tuuletettiin ja huudettiin! Oltiin taas kisassa tosissaan mukana! Mittaa kalalla oli 107cm ja painoa 8,7kg. Paikka ei enempää isoja antanut, joten lähdettiin katsomaan seuraavaa paikkaa. Se on aikaisemimpina vuosina antanut isoja haukia, mutta oli nyt hiljainen antaen vain yhden pienen. Mentiin taas seuraavaan kohtaan. Heitelimme kasvillisuusaluetta tuuliajolla, josta hyvin nopeasti Antti sai siiman päässä olleeseen L-snäckiin kalan ja huusi heti haavia. Kala otettiin taas mahdollisimman nopeasti haaviin ja mittalaudalle. Pituutta sillä oli 94cm, taas tuuletettiin. Tiputettiin ankkuri ja aloimme perkaamaan aluetta tarkkaan. Hetkeä myöhemmin Antti sai seuraavan kalan siiman päähän ja heti kaivettiin taas haavia. Kala tuli taas nopeasti haaviin ja taas tuuletetaan ja huudetaan! Mittaa silläkin oli 107cm ja painoa 8,5kg. Heittely jatkui ja aika pitkään oltiin jo samaa paikkaa tahkottu, kun Pertulla nappasi veneen vierellä kala Dexter shadiin. Pitkä mutta laiha kala haavittiin ja taas tuuletettiin! Kala mittalaudalle ja pituutta sillä oli 109cm, vaikka painoa vain vähän yli 7kg. Upea kisakala painolla ei nyt ollut mitään merkitystä! Samaa paikkaa kalastimme vielä pitkään, mutta saimme lisäksi enään muutaman pienen, joista yksi oli mittakala 83cm. Nopeasti sitä onnistuttiinkin nousemaan mukaan kilpailemaan ihan kärkisijoista. Illan viimeiselle paikalle ajellessamme päätimme, että jos saamme vielä yhden yli metrisen ja 83cm pois kisakortista, niin kalastetaan viimeinen päivä toisella järvellä, mutta jos emme saa kalastamme viimeisen päivän tällä samalla järvellä. Kun alettiin kalastamaan viimeistä paikkaa se alkuun vaikutti kalattomalta. Livuttiin pikkuhiljaa korteikkoa peremmälle ja vettä oli alle metri. Taidettiin ehtiä jo toteamaan ääneen, että täältä ei kyllä nyt isompia löydy, tai ainakin jokainen meistä niin ajatteli. Kun yhtäkkiä Perttu huutaa keulasta ja samalla nähdään veneen edessä massiiviset pyörteet! Pertun dexteriin sai taas kyytiä. Kala väännetään taas mahdollisimman nopeasti haaviin ja sitten taas huudetaan, tuuletetaan ja halataan toisiamme! Kala mittalaudalle ja pituutta sillä todella paksuniskaisella jässikällä oli 109cm ja painoa 9,6kg! Tämän jälkeen heitämme vielä hetken ja lopetamme kalastuksen ja kisakorttiin saatiin 5 kalan yhteistulokseksi 526cm.

Viimeisenä päivänä päätettiin vaihtaa sellaiselle järvelle, josta uskoimme todella pitkän kala olevan mahdollinen kaiken natsatessa kohdalleen. Järvi on ollut todella vaikea ja pelkästään haukien saati on ollut usein miten sieltä vaikeaa. Viimeiselle kisapäivälle osuttiin sillä järvellä kuitenkin hyvään syöntiin ja uskottiin vahvasti että voidaan saada vielä parannusta tulokseen, mutta isot jäivät saamatta. Yksi 92cm käytettiin mittalaudalla edes sentin parannuksen toivossa, mutta ei. Kisaa oli varmaan vartin verran jäljellä, kun Perttu sai shädin perään vielä todella komeat pyörteet. ne aiheutti todennäköisesti sen kokoluokan kala joka ois ainakin jollain sentillä vielä parantanut tulosta. Lopputulokseksi jäi 526cm, joka riitti kisassa 2. sijaan. Kisa oli hieno kokemus ja sijoitukseen ei voi olla kuin erittäin tyytyväinen!