Viikonloppu järvillä

31.10.2014 07:28
Teimme viikonlopun kalareissun järvi-Suomeen. Aamulla oltiin jo pimeässä kohdejärvellä, mutta kun pääsimme rantaan, järvi näytti jotenkin liian tyyneltä vaikka tuulta oli reilusti. Kävelimme rantaan katsomaan ja pettymys valtasi mielen koska järvi oli jäässä. Mietimme hetken, että odotetaan kun valkenee kokonaan, jotta näimme onko koko järvi jäässä. Aamu valkeni ja jäätä oli kaikkialla. Kaivoimme kartan ja selasimme, että mihin sitten. Lähistöltä löytyi toinen mielenkiintoisen näköinen järvi, josta ei tosin ollut syvyyskarttaa. Ajoimme järven rantaan ja järvi oli puoliksi auki. Pienen jumpan jälkeen saimme veneen avoveteen ja lähdimme luotaamaan syvyyksiä. Järvestä löysimme 9 metriä syvän alueen joka oli aivan täynnä pikkukalaa. Ensimmäinen veto paikan yli antoi noin 3kg hauen ja toisen tärpin ja seuraavalla vedolla tuli myös hauki, joten usko oli vahva, että paikassa voisi olla hyvin haukea. Vedimme alueella useamman tunnin ja saimme enää vain muutaman tärpin ja päätimme lähteä heittelemään matalampia alueita. Heitellen alkoi kaloihin tulla heti kontaktia. Loppu illan aikana saimme 1-2,5m syvyydestä useita haukia joista isoimman arviomme yli 6kg kalaksi. Yön nukuimme autossa

Seuraavana aamuna koitimme uudestaan kohde järvelle, mutta ei ollut vieläkään tarpeeksi sulanut jotta kalastus olisi ollut järkevää. Kävimme aamun aikana katsomassa kolmea eri järveä ja kaikki oli sen verran jäässä, että ei jaksanut lähteä jäitä murtamaan soutarilla. Kotiinpäin ajaessa päädyimme ennestään tutulle järvelle joka oli auki. Kello lähenteli jo puoltapäivää, kun vihdoin pääsimme heittelemään. Kiersimme järven "kuumat nurkat" ja kaloja ei meinannut nousta ensimmäistäkään. Muutaman tärpin jälkeen, vasta aivan viime metreillä Antti sai päivän ensimmäisen kalan pysymään kiinni ja veneessä kävi nätti karvan yli 8kg hauki.