Pitkäperjantai järvellä

30.08.2014 20:04

Pitkäperjantaina tuli mahdolisuus lähteä koko päiväksi kalaan ja myös Tero lähti mukaan. Merellä on ollut viimeiset reissut niin kovaa meininkiä ja isoja merihaukia ollut lyhyessä ajassa jo tarpeeksi monta siiman päässä, joten päätimme lähteä vaihteeksi rauhallisemmille sisävesille. Päätimme ottaa moottoriveneen mukaan ja lähteä jollekkin isolle järvellä 300km säteellä. Viikolla selailtiin kartalta mahdollisia potentiaaliselta vaikuttavia paikkoja. Vaihtoehtoja oli liikaakin, mutta lopulta saatiin seulottua lukuisien vaihtoehtojen joukosta paikka jonne menisimme. Alueella olemme aikaisemmin kalastaneet vain pari kertaa saamatta havaintoa isommista hauista. Perjantai aamuna kello soi kolmelta. Auto, vene ja kalavelineet olimme pakanneet edellis iltana valmiiksi jotta päästään heti lähtemään. Herättyämme heitimme vaatteet niskaan, otimme Tero matkalla kyytiin ja haimme aamukahvit lähimmältä huoltoasemalta ja lähdimme matkaan.

Aurinko oli jo reilusti horisontin yläpuolella kun saimme veneen vesille. Kalastimme järven ensimmäistä aluetta klo 14 asti ja saimme ainoastaan 2 pientä haukea. Kalastimme lahukoita ja niiden eduspenkkoja sekä vedenalaisia harjanteita syvästä ja matalasta, sekä heitellen että uistellen. Koska isompia kaloja emme löytäneet päätimme, että teemme isomman siirtymän toiselle alueelle. Veneemme kulkee huonosti 3 päällä täydessä lastissa, joten päätimme nostaa veneen trailerille ja ajaa autolla saman vesistön toiseen paikkaan ja samalla käydä huoltoasemalta hakemassa lisää eväitä.

Klo 16 aikoihin saatiin vene uudestaan vesille ja jatkettiin kalastusta. Heti ensimmäisessä heittopaikassa oli kasautuma erikokoisia haukia. Hauet olivat kaislikon ulkopuolella jyrkästi 3 metristä 6 metriin putoavassa rinteessä. Antti sai siitä heti pienen hauen ja Mikolle tuli arvio nelonen ja tiputimme ankkurin. Pieni ankkuri ei kuitenkaan pitänyt venettä kiinni tuulessa, joten lipusimme nopeasti paikalta pois. Oltiin jo suunniteltu käynnistää moottori uudestaan, kunnes Teron jerkkiä seurasi aivan nokka kiinni jerkissä veneen vierelle aivan valtava megahauki. Tero ei heti kalaa huomannut ja nosti jerkin vedestä ja kala kääntyy ja ui hitaasti syvyyksiin. Arvioimme että kalan oli reilusti yli 120cm ja todella pulskan näköinen. Vastaavan kokoista kalaa ei olla koskaan ennen edes nähty. Ensimmäinen vähän isomman kalan havainto kyseisellä järvellä on heti tollainen megahauki. Tilanteesta hiukan hämillään päätämme ottaa rauhallisesti sama paikka uudestaan. Kaivoimme veneen keulasta isomma ankurin ja tiputimme varmuuden vuoksi 2 ankkuria veteen, jotta paikkaa voidaan heittää pidempään ja vene pysyy varmasti paikallaan. Kun päästiin uudestaan heitto etäisyydelle ja saatiin ankkurit laskettua aloimme taas heittämään käsien täristessä jännityksestä. Paikka oli sen verran syvempi, että jerkkien piti antaa vajota syvemmmälle ennen kelausta ja siks ekalla rekauksella ei kovin montaa heittoa ehditty heittämään, kun ankkuri ei pitänyt. Ensimmäisten heittojen aikana Mikolle tuli voimakas tärppi ja siiman päässä tuntui olevan hyvin painoa. Kala kuitenkin irtoaa potkiessaan. Se oli isompi, mutta tuskin se jättikala. Heittely jatkuu. Tero heittää jerkin syälle päin ja saa tärpin, jonka olettaa tärpin perusteella olevan pieni. Hän kelaa raskaan oloista kalaa lähemmäs venettä ja se ui syvällä, kun se näyttäytyy koko onkin yllätys ja laitamme haavin valmiiksi. Kala saatiin haaviin ja painoa sillä oli 8,7kg (kuvassa lähdössä takaisin), kuvat kalasta ja kala vapaaksi. Mietimme että onpahan tässä paljon hyvän kokoista kalaa kasaantunut. Heittely jatkui ja jokusen pieni kala onnistuttiin vielä siitä saamaan ja vaihdettiin paikkaa.

Seuraava heittely paikka antoi pari pientä ja sitten tulimme pienenelle lahukalle, jonka edestä löytyi laaja kasvillisuus alue parin metrin syvyydestä. Alamme heittämään ensin kasvillisuus alueen ulkoreunaa ja sen edustan rinteen reunaa. Siitä saimme nopeasti useamman pienen hauen ja aloimme hettämään sitä tarkkaan ankurista. Kasvillisuus alueen päältä tuli Antille jerkkiin kova tärppi ja kala oli todella pirteä. Saadaan pulska kala haaviin ja painoa sillä oli 7,7kg. Kala vapaitettiin ja jatkettiin kalastusta. Illalla saimme vielä useita haukia, mutta ei enempää isoja. Auringon laskettua veneen nostimme trailerille ja lähdimme kotimatkalle.