Lapin taikaa

23.07.2016 01:52
Lähes vuoden verran oli taas karttoja kateltu ja odotettu lappiin pääsyä. Viimein aika koitti ja viimeviikolla pääsin Teron kanssa reissun toteuttamaan. Aikaa kalastukselle oli vähän yli viikko ja kohde kaloina ahven ja hauki. Perille päästyämme väsymys painoi paljon, koska takana oli yli kellon ympäri autolla ajoa ja istumista. Lisäksi mulle iski alkumatkasta mikreeni kohtaus ja alkuun pääkipu oli todella kovaa. Edes 800mg buranasta ei ollut juuri apua ja kun pääkipu helpotti tuli tilalle todella oksettava olo. Jouduimme pysäyttää moneen kertaan auto, kun oksensin ja se hidasti matkan tekoa.

Perillä olimme aamuyöstä ja veimme leirikamat saareen ja lähdimme kalaan. Aloimme kartoittamaan paikkoja uistelemalla ja pienempiä ahvenia aloimme heti löytämään. Jokusen tunnin kalastuksen jälkeen Tero sai ensimmäisen suurahvenen siiman päähän. Ilo oli ylimmillään kun vaaka antoi tälle raitapaidalle painoksi yli kilon! Samasta paikasta aloimme saamaan jigeihin lisää ahvenia ja joukossa oli todella suuria yksilöitä. Saimme aamun kalastuksella yhteensä 8kpl kilon ylittäviä ahvenia joista suurin oli 1,52kg ja 50cm pitkä! Vaikka suuret ahvenet pitivät jännitystä kokoajan yllä, niin lopulta kuitenkin väsymys voitti ja oli pakko lähteä telttaa pystyttämään ja nukkumaan.

1520g/50cm
1220g
1200g
1060g

2.päivänä päätimme mennä eri päähän järveä. Kalastus oli hienoa ja ahvenia oli paikoin todella runsaasti, mutta isomukset loistivat poissa olollaan.

Ruokakalojen saamiseksi ei tarttenut tehdä suuria punnisteluita! Täällä ei pääse kuolemaan nälkään!

3.päivänä päätimme mennä uudelleen ensimmäisen päivän isojen ahventen paikkaa ja niitä oli edelleen paikalla. Jigasimme ja uistelimme paikkaa ja uistelemalla onnistuimme saamaan 3kpl yli kilon painoista ahventa. koko päivä oli hienoa kalastusta kävimme myös monta muuta paikkaa heittämässä/vetämässä, mutta isomuksia ei muualta löytynyt. Ensimmäinen järvi ylitti kaikki tavotteet ahvenen osalta. Puolitoista kiloa rikki ja 11kpl yli kilon kaloja. Eipä voisi enään paljoa paremmasta edes haaveilla.

1260g

4.aamuna herättiin ja aamupalan ja kahvin jälkeen pakkasimme teltat ja vaihdoimme järveä. Seuraavalle järvelle olimme sopineet tapaamisen Janin ja Hannun kanssa ja kalastimme sitä järveä yhdessä, mutta eri veneistä. Kyseinen järvi osottautui todella haastavaksi, vaikka potentiaalisen oloista paikkaa oli paljon ja huhuja kuultu järjettömän isoista hauista. Kovasta yrityksestä huolimatta järvi antoi meille vain muutaman hauen.

Nukuimme järven rannalla ja aamulla vaihdoimme paikkaa patoaltaalle ja Jani ja Hannu lähtivät mukaan. Paikassa olemme kalastaneet aikaisemmin muutaman kerran. Siellä pitäisi olla myös todella suuria haukia, mutta paikka on osoittautunut todella haastavaksi, vaikka kalastuspaine siellä on olematon. Yhdestä lahdesta saimme hyvää meininkiä ja todella vahvoja ja paksuselkäisiä kaloja. Muut paikat olivat aika hiljaisia, joten päätimme käydä vielä yöllä uudestaan lahdessa. jonkin ajan heittelyn jälkeen näin, kuinka iso hauki kävi pintoutumassa ja menimme samantien heittämään siihen. Ekalla heitolla Teron jerkistä hauki löi ohi ja sen jälkeen seurasi todella vakuuttavan oloinen aalto veneen vierelle, mutta ei iskenyt. Kala lopulta säikähti venettä ja molemmat pidätimme hengitystä ja totesimme, että siinä vesi heilahti siihen malliin, että kyseessä oli pakosti todella suuri kala! Itse näin tilanteen vierestä ja kun se oli ohi tärisivät käteni vielä minuuttien päästä tapahtumasta. Heittelimme paikkaa vielä useamman tunnin, mutta isomus ei enään näyttäytynyt. Sen sijaan saimme hienoa hauenkalastusta vähän pienemmillä yksilöillä. Kalat löivät raivolla kiinni ja vanat lähtivät uistinten perään pitkältä. Aamuyöstä lopetimme kalastuksen ja ajoimme vielä seuraavalle kohteelle ja nukuimme autossa aamun.

Seuraavaa järveä kalastimme kolme päivää ja se oli reissun viimeinen kohde. Kaksi ensimmäistä päivää meni pieniä haukia nostellessa kovassa tuulessa. Kalastimme lahtia, matalikoita, uistelimme syvänteitä ja kaikkialta tuli haukea, mutta koko oli pientä.

Kolmantena aamuna herätessä emme pitäneet mitään kiirettä järvelle, koska oletus oli, että taas puskee pikkuhaukea kaikkialta. Löysimme selän reunalta penkan joka nousi 18m lähes suoraan 3m. Heti ensimmäisellä vedolla penkasta tuli hauki ja tämä toistui alkuun joka kerta kun penkan yli uistelimme. Uistelimme siis kahdella vavalla, koska meillä ei ollut kyseiselle järvelle uistelulupaa. Saimme nopeaan tahtiin 8 haukea ja koko oli nyt huomattavasti parempaa kuin aikaisemmin, sillä kalat olivat kaikki 3-5kg luokkaa. Tämän jälkeen vaihdoimme taas paikkaa ja päätimme mennä heittämään eräs todella houkuttelevan näköinen lahti. Sieltäkin saimme pari haukea ja järven haukien koko näyttikin yhtä-äkkiä oikeinkin hyvältä. Lahden läheltä löysimme kivikon, joka nousi kuudesta metristä kahteen metriin ja oli kaiun näytön perusteella isoa kiven murikkaa täynnä. Tero heitti jigin perään ja lähes heti sitä ravisteli kala josta olimme molemmat varmoja, että olisi parin kilon hauki. Kun kala tuli veneen vierelle mulle tuli melkoinen kiire kaivaa haavia. Saatiin nopeasti kala haaviin ja tuuletettiin, sillä kyseessä oli melkoisen hyvän kokoinen ja mallinen ahven. Punnitus ja mittaus antoi painoksi 1290g ja pituutta oli 46cm! Tämän jälkeen heitettiin paikkaa tarkkaan jigeillä ja saimme useamman ahvenen ja karkuutimme pari todella hyvän tuntuista kalaa. Emme saanneet enempää suurahvenia ylös, mutta yksi lähes metrinen hauki kävi vielä näytillä. Sitten ilta alkoikin olemaan jo sen verran pitkällä, että päätimme lähteä ajamaan kotiin päin. Kahden ekan päivän jälkee kyseinen järvi ei vaikuttanut juuri minkäänlaiselta kalapaikalta, mutta onneksi jaksoimme vielä kolmantena päivänä raahautua vesille. Järvi alkoi tuntua erittäin kalaisalta ja potentiaaliselta. Varmasti vielä palaamme sinne.