Kolme päivää järvillä

19.05.2015 00:42
Teimme 3 päivän hauenkalastusreissun pohjanmaalle kahdelle järvelle. Ensimmäinen kohteemme oli tekojärvi, jolle olimme alun perin asettaneet suuremmat odotukset. Kyseisessä järvessä pitäisi olla todella suuria haukia ja olemme siellä kerran aikaisemmin käyneet syksyllä toteamassa järven olevan todella haastava. Toinen kohteemme oli järvi, joka oli meille ennestään täysin tuntematon. Alkuperäinen tarkoitus oli kalastaa tekojärveä kaksi päivää ja toista järveä yhden päivän.

Lähdimme torstaina yötä myöten ajelemaan ja matkalla nukuimme pienet unet autossa. Veneen saimme laskettua tekojärveen aamulla kahdeksan aikoihin ja aloitimme kalastuksen matalia lahtia heitellen. Alku alkoi lupaavasti, sillä hyvin nopeasti saimme ensimmäisen kolmosen hauen siiman päähän. Ensimmäistä lahti aluetta heittelimme useamman tunnin ja saimme lisäksi muutaman pienemmän hauen ja Mikko karkuutti yhden vauraamman tuntuisen jerkistä. Kala kävi pinnassa pyörähtämässä ja irtosi. Siitä jäi tunne, että se olisi luultavasti ollut jo suurhauen mitoissa. Kalastus jatkoi ja kävimme muita järven matalia lahtia haittämässä ja yritimme myös uistellä lahtien ulkopuolella, mutta haukien saanti tuntui todella vaikealta ja saimme illan aikana enään muutaman pienen hauen ja lopetimme ennen hämärän tuloa ja yön nukuimme järven rannalla olevassa kodassa, jossa uni maistui nuotion lämmössä. Ennen nukkumaan menoa mietimme seuraavan päivän taktiikkaa. Tulimme siihen tulokseen, että järvi oli niin jumissa, että tuskin seuraavalle päivälle olisi odotettavissa kovempaa syöntiä, joten päätimme aamulla nostaa veneen ja vaihtaa järveä ja tulla viimeiseksi päiväksi vielä kokeilemaan.

Seuraavana aamuna oli vaikea päästä ulos lämpimästä makuupussista, koska edelliseltä yöltä oli jäänyt univelkaa. Vasta puolenpäivän aikoihin saimme veneen laskettua seuraavalle järvelle. Keli oli mielestämme ihan hyvä, vaikka tuuli puhalsikin pohjoisesta ja ilma oli aika kylmä. Ensimmäinen paikka jota kalastimme, oli tuulen suojassa oleva lahti, jossa nähtiin paljon pikkukalaa. Heittelimme snackbaits jigejä kasvustossa. Laitoimme jigiin vatsapuolelle painonastan ja koukku selkään, jotta jigi ui suorassa, eikä keräisi niin paljoa roskia koukkuihin. Paikka antoi useampia tärppejä pinnassa kelattuihin jigeihin, mutta emme meinanneet saada kaloja pysymään kiinni. Jostain syystä haeut iskivät hyvin usein ohi ja pinta pyörähdysten perusteella paikalla oli vain karkeampaa kalaa. Lopulta saimme tartutettua 3 haukea joista isoin painoi 7,4kg. Olimme aivan intoa täynnä. Järvi vaikutti todella potentiaaliselta ja heti ensimmäisestä paikasta isompi hauki ylös!
Seuraava lahti jonka heitimme, oli tyynen puoleinen ja siitä saimme vain muutaman pienen hauen. Vaihdoimme taas paikkaa ja kun lähestyimme seuraavaa rantaa meinasimme jo kääntyä ympäri, koska se näytti kauempaa karulta reunalta, mutta kun pääsimme lähemmäksi , siellä olikin katkennutta korteikkoa satoja metrejä joka suuntaan. Päätimme ensiksi mennä korteikkojen taakse rantaa heittelemään. Eikä kauaakaan, kun Antin Snackiin iski aivan veneen vierellä tosi iso hauki kiinni, mutta irtosi heti tärpin jälkeen. Tilanne harmitti meitä molempia tosi paljon, koska arvuuttelimme, että se saattoi olla kympin kala. Perukka antoi vielä muutaman kalan ja ajoimme korteikon reunaan ja ei kauaan ehditty heittää kun Mun Snackin perässä tuli kunnon traktorin renkaat. Nopeasti paikkaus heitto ja kala ei ottanut samasta kohtaa kiinni ja kelasin jigin veneen vierelle, kunnes järjettömän iso hauki nappasi kiinni pään ravistukset pinnassa ja IRTI! Nyt me molemmat kirosimme kovaan ääneen. Kalalla oli sen verran iso pää että oli se vielä asteen isompi kuin hetkeä aikaisemmin Antin karkuuttama. Pieni siirtymä ja Antin Snackiä vietiin rajusti korteikon keskellä. Kala pakotettiin nopeasti haaviin ja punnitus antoi hoikalle hauelle 7,1kg. Saimme lisäksi samasta korteikosta vielä muutaman 5-6kg kalan ja jokusen pienemmän. Ilta alkoi tyyntyä ja kävimme vielä yhden paikan heittämässä, mutta sieltä emme saaneet enää isompia.
Viimeisenä päivänä ei tehnyt enää mieli mennä tekojärvelle vaan nukuimme autossa ja kalastimme samaa järveä vielä toisen päivän. Aamulla aloitimme taas etsien uusia paikkoja ja saimme todella hyvin haukia melkeen joka kohdasta mitä heitimme. Aamupäivän isoimman arvioimme 6kg pintaan. Päätimme vielä lopuksi mennä heittää edellisen päivän kova paikka,  ja kun saavuimme paikkaan sain melkein heti isomman kalan siiman päähän korteikon päältä pitkällä heitolla. Kala haki Snackinjigin aivan pinnasta ja pinta möyräisyn perusteella tajusimme heti kyseessä olevan vauraampi yksilö. Antti käynnisti heti koneen ja ajoi suoraan kalan vierelle, koska paikka oli niin korteikkoinen, että sen läpi vetäminen olisi voinut olla huono ratkaisu. Pakotin kala nopeasti haaviin ettei se vie pahasti korteikkoon. Pienet tuuletukset ja kala vaa'alle. Se oli paksuniskainen, mutta mahastaan laiha ja pituutta oli 114cm ja painoa 9,2kg. Tämän jälkeen saimme enää muutaman pienemmän hauen ja päätimme lopettaa kalastuksen, koska kotiin oli pitkä ajomatka ja seuraavana aamuna aamuvuoro töissä.
Kotimatkalla mietimme reissun tapahtumia ja miten hyvä hauki kanta kyseisessä järvessä on, koska kaiken kokoisia haukia tuntui olevan paljon. Taas tuli todettua, että on meillä Suomessa vaan käsittämättömän hienoja kalapaikkoja!