Keskiviikko ilta järvellä

30.08.2014 19:58

Kävimme Mikon kanssa katsomassa miten isoilla järvillä hauet olisivat syönnillään kudun alla. Töistä pääsimme klo 14 ja ajoimme hämeen reittivesistölle ja ajomatkaa tuli yli 100km suunta, joten kovin pitkää aikaa ei ollut illasta kalastaa. Otimme soutuveneen matkaan ja se oli hyvä valinta, koska yllätykseksi järven isompi selkä oli vielä jäässä, emmekä olisi päässeet paikalle lähimmältä rampilta veneellä ajamalla. Onneksemme lahtialue oli jo auennut ja saimme soutuveneen kannettua avoveteen. Kova ja kylmä itätuuli kävi paikkaan josta laskimme veneen. Päätimme aloittaa tyynen puolelta suojaisemmalta rannalta haukien etsimisen. Löysimme heti paikan jossa oli paljon särkikaloja ja aloimme sitä heittelemään tarkkaan ankurista. aloitimme kaislan reunasta ja siitä pikkuhiljaa siirryimme keskemmälle päin. Aika pitkään sai heitellä ennen, kuin jerkissä roikkui ensimmäinen pieni hauki. Sama tahti jatkoi, useampi tunti oltiin heitelty ja saatiin vain 3 pikkuhaukea ja aurinko alkoi painumaan horisontin taakse ja päätimme lähteä ja heittää vielä lähtörannan tuulen alle osunut lahden pohjukka. Huomasimme että Pohjukan edustalla oli reilu metrin syvyydessä vahva kasvillisuus vyöhyke. Aloimme sitä heittelemään ja vaparenkaat alkoivat jäätymään ja tuuli rauhoittui. Hyvin nopeasti saimme siitä kolmosen hauen ja vähän jälkeen päin Mikko sai jerkkiinsä voimakkaan tärpin ja pari vahvaa potkua ja siima poikki. Ehti juuri todeta että: "nyt on isompi!". Jotenkin hauki oli onnistunut saamaan 60cm perukkeen takaa siiman hampaisiinsa. Tilanne harmitti hauen kannalta, sillä jerkki jäi sen leukoihin. Jatkoimme heittelyä ja saimme vielä muutaman varovaisen tärpin, joita ei onnistuttu tartuttamaan. Sitten ilta pimeni liikaa ja jouduimme lähtemään. Loppu fiilis jäi, että paikan valinta tyynemmältä puolelta särkikalojen seasta osottautui tällä kertaa vääräksi, mutta varmasti kyseiseltä alueelta olisi ollut mahdollisuus saada hyvääkin meininkiä aikaiseksi, jos olisi heti huomannut aloittaa tuulen alla olleesta kasvillisuus alueesta. Enään emme taida ehtiä kutemattomia järvihaukia kalastamaan kyseiseen lahteen, koska järvillä aika on niin lyhyt jäiden lähdöstä kudun alkuun, joten ehkä ensivuonna uudestaan.