Jään reunalla

30.08.2014 19:48

Kävin Janin kanssa vielä viimeisen kerran järven jäillä. Otimme myös heittely virvelit mukaan, koska paikkaan jonne menimme laski joki ja virtaus oli aukaissut jokisuun. Tarkoitus oli kalastaa sekä jään alta, että jään reunalta heittelemällä avovedestä haukia. Aamulla olimme paikalla hyvissä ajoin ja kairasimme reikiä jäähän. Jäätä oli niin vähän, että se juuri ja juuri kesti kävelyä. Aloitimme kalastuksen onkimalla jään alta läheltä avovettä ja aamulla tuli pieni syöntipiikki josta saatiin muutama hauki. Koko oli varsin mukavaa: isoin painoi 8kg(kuvassa). Aamun syönnin jälkeen jäältä onkiminen ei antanut enää tulosta. Päätimme kokeilla heittelyä. Jään reunalle kun kävelimme se oli vielä ohuempaa ja jo ensimmäisestä heittopaikasta tipahdin jäistä läpi. Ei ehditty montaakaan heittoa heittää, kun Janille oli ensimmäinen hauki siiman päässä ja itsekin sain ensimmäisestä heittopaikasta hauen. Sama tahti jatkui, paikassa oli todella paljon aktiivista kalaa. Välillä oli useilla heitoilla putkeen kala kiinni. Jani pääsi pitelemään suurhaukea hetken siiman päässä, mutta kala mylväsi pinnassa ja irtosi jigistä. Jää muuttui kokoajan hauraammaksi, muutaman kerran menin vastaiskun takia jäästä läpi ja puolenpäivän jälkeen emme päässeet enää tarpeeksi lähelle jäänreunaa, jotta heittely olisi onnistunut. Joten päätimme lähteä. Autolle kävellessä Jani meni vielä jäästä läpi. Olipahan hienoa kalastusta, saimme päivän aikana yli 20kpl haukia. Huomasin jossain vaiheessa, että kännykkä oli Ursuitin reisitaskussa ja taskun pohjalla oli ainakin litra vettä, joten kännykkäkin meni rikki eikä paljoa edes harmittanut.

Ruaksi otimme pari haukea ja kuvassa toinen niistä. Tilanne kuvia ei saatu, koska kameraa emme uskaltaneet ottaa lähelle jäänreunaa ettei juotunut uimaan kameran kanssa.