Haukirallia ja ahvenmättöä

18.07.2017 00:25

Taas vuosi vierähti ja vuoden odotetuin kalareissu oli edessä. Lauantai aamu varhain lähdimme ajamaan kohti pohjoista. Kotiin oli palattava seuraavan viikon sunnuntaina joten aikaa kalastukselle saimme 7 päivää. Ensimmäiselle kohteelle saavuimme illalla. Ensin pystytimme leirin ja sen jälkeen kiireellä kalaan. Paikka oli meille ennestään tuttu ja pääkohteena paikassa oli iso ahven. Aloitimme edellisien vuosien aikana todetuilta hyviltä paikoilta. Ensimmäinen ankkuripaikka lupaili jo hyvää, koska ahvenia ja haukia löytyi heti. Muutama ankkuripaikka ehdittiin vasta kalastaa, kun jo Antilla siiman päässä venkoili komea körmyniska! Kala haaviin ja painoksi kalalle saatii 1360g Jess! Todella mahtava aloitus! Keskiyönaurinko oli jo horisontissa ja selkeästi hämärimmällä ajalla ahvenet lopettivat syönnin. Otettiin haukivehkeet esiin ja suuntasimme matalan lahden perukkaan, jossa aikaisempina vuosina on ollut vähän karkeempaa haukea. Hauet olivat aivan hullulla otilla ja löivät täydellä voimalla kiinni! Saimme pieneltä alueelta kymmeniä haukia. Pari tuntia hakattiin aluetta ja kun kiivain syönti oli jo ohi, niin saimme samaan suuntaan heittäen tuplatärpin. Toinen otti Buster jerkkin ja toinen M-koon Snäckiin. Molemmat olivat lähes samankokoisia. Hetken tuumailun jälkeen tultiin siihen tulokseen, että toinen oli ihan vähän paksumpi ja otimme sen haaviin ja toisen irrotimme veteen. Punnaus antoi haavitulle painoksi vähän yli 7kg. Pari kuvaa kalasta ja vapautettiin se. Aurinko alkoi olla jo korkealla horisontin yläpuolella ja lähdimme koittamaan taas ahvenia ja ahven oli uudestaan syönnillä. Onnistuimme saamaan vielä yhden paremman ahvenen, jonka paino ylitti kilon. Tämän jälkeen ei pysytty enään hereillä ja menimme leirille, tehtiin Trangialla ruuat ja painuimme nukkumaan.

Reissun eka iso ahven

Nukuttiin iltapäivän puolelle ja kun ruuat oli nuotiolla tehty ja syöty suuntasimme taas järvelle. Useamman tunnin tahkoitiin samaa aluetta, kunnes Antti sai siiman päähän ensimmäisen isomman ahvenen ja vaaka antoi sille painoksi 1280g. Heittomatkan verran siirrettiin taas ankkuripaikkaa ja oli Mikon vuoro, kun sai ensimmäisellä heitolla ison kalan siiman päähän. Mikko totesi sen potkivat kuin ahven ja nopeasti laitettiin haavia valmiiksi ja pintaan nousi aivan jäätävän kokoinen ahven. Saatiin se helposti haavittua ja heti riemuittiin varmuudella yli 1,5kg kalaa! Punnitus antoi jäätävän paksulle ahvenelle painoksi hurjat 1750g! Sit halattiin toisiamme ja huudettiin, se oli Mikon uusi ahven ennätys! Mitattiin vielä kala 48cm pitkäksi. Sitten se vapautettiin ja fiilis oli ihan käsittämätön. Reissu oli vasta aluillaan ja jo rikottiin ennätystä! Jatkettiin kalastusta ja joitain tunteja myöhemmin tapahtui jotain uskomatonta. Mikko sai taas isomman ahvenen siiman päähän, punnattiin se +1,2kg. Kuvaus ja kalan vapautus ja seuraava heitto sama toistui ja taas iso ahven, kuvaus, punnitus, vapautus. Se toistui taas seuraavalla heittolla ja sitä seuraavalla ja sitä seuraavalla jne.. Ja tätä kesti varmaan tunnin ajan, joka heitolla oli ainakin suurahvenen tärppi! Toinen heitteli ja toinen kuvasi ja kirjasi niitä ylös ja välillä vaihdettiin miestä ja välillä jigiä ja välillä lippaa. Ahvenet olivat suurimmaksi osaksi 44cm - 49,5cm ja vain muutama alle kilon kala oli joukossa. Painavin oli 1510g! Niin kuin se ahventen tulo yhtäkkiä alkoi, niin ihan samallalailla yhtäkkiä se myös loppui. Yöllä heiteltiin yksi lahtialue haukia ja ihan järjetöntä mättöä sekin oli. 3 kalaa oli yli metrin, joista suurin 8,3kg. Päivä oli aivan käsittämätön. Ei ole vaikea listata sitä kaikkien aikojen kovimmaksi omalle kohdalle osuneeksi kalapäiväksi! Punnattiin päivän aikana 19 kpl yli 1,2kg ahventa ja kymmenen suurimman ahvenen keskipaino oli hurjat 1429g!

1750g/48cm

1510g/49cm

Seuraava päivä otettiin ykkös kohteeksi hauki. Heiteltiin enimmäkseen shädejä ja jerkkejä. Haukimättö oli ihan älytöntä, päivän ja yön aikana saatiin yli 60 haukea, joista yli metristä oli 4kpl ja painavin oli 8,5kg. Käytiin myös koittamassa olisiko isojen ahventen parvi vielä samalla paikalla ja olihan se! Saatiin siitä vielä 12kpl yli kilon ahvenia, joista suurin painoi 1420g ja 3 kalaa oli vielä 980g-990g. Pienet unet nukuttiin vielä teltassa ja sitten oli edessä järven vaihto.

7,2kg

8,5kg

Seuraavasta kohdejärvestä oli edelliseltä vuodelta hyviä kokemuksia. Todella suurta ahventa ja hyvän kokoista haukea se on tarjonnut meille aikaisemmin. Sielä oli alunperin tarkoitus kalastaa 2 päivää, mutta kalastettiin vain yhden päivän. Ahvenen jigaaminen jäi yhteen kivikkoon, josta nousi useampi ahven ja suurinkin oli ihan ok kokoa, jotain arviolta 700g-800g. Haukea kalastettiin enimmäkseen ja niitä tuli määrässä paljon, mutta isoista ei ollut havaintoakaan ja siinä oli syy järven vaihtoon. Seuraavaksi siirryimme kalastamaan jokea, yö nukuttiin autossa.

Jokea kalastimme 3 seuraavaa päivää. Laskimme veneen yhteensä 5 eri paikasta ja kalastimme useampaa eri lupa-aluetta. Joki tarjosi todella hienoa hauenkalastusta. Todella raivokkaita kaloja, jäätäviä tällejä ja karvaita karkuutuksia. Keskipaino kaloilla oli erittäin hyvää ja suurimmat veneessä käyneet hauet olivat 7,6kg ja 7,8kg. Niihin tunnelmiin oli hyvä lopettaa reissu. Kotimatka oli edessä ja kyllä näitä tapahtumia riittää mielessään kerratakseen taas seuraavaan reissuun saakka!