Haukia ja lumisia maisemia

30.11.2016 21:09
Plussajakso mahdollisti taas avovesille pääsyn. Ehdein käydä yhden reissun tekemässä merellä ja toisen järvellä. Merellä kävimme Mikon ja Teron kanssa plussajakson alkupuolella, silloin oli paikoin järvillä vielä kävelyä kestäviä jäitä. Mereltä löysimme yhdestä lahdesta hyvän kasauman haukia ja pienessä ajassa käytimme niitä paljon veneessä ja suurin oli suunnilleen kuuden kilon kala. Kaikki muut päivän aikana kokeilemamme paikat pysyivät hiljaisina.

Seuraava kalareissu oli järvelle. Varhain lauantai aamuna lähtiessäni ajalemaan traileri perässä oli Nummelassa tiet vielä sulia ja maisema syksyisen musta ja vesisateinen. Eipä tarvinnut kovinkaan kauaa ajella pohjoiseen päin, kun maisema jo muuttui talvisemmaksi. Matkalla otin Teron kyytiin ja jatkettiin todella huonossa ajokelissä matkaa. Matkan aikana traileri meinasi tulla useaan kertaan auton rinnalle, mutta hitaasti ja varmasti päästiin kuitenkin perille.

Ajokeli näytti tältä

Paikka johon menimme oli käynnyt jo kertaalleen kävelyä kestävässä jäässä ja perille päästyämme jännitimme onko se vieläkin jäässä. Veneen laskimme ojasta, jonka pinta oli valkoinen. Ensimmäisenä tuli ahdistus siitä, että se onkin jäässä! Lumipallon heitettyä huokaistiin helpotuksesta, se olikin vain yöllä satanutta lunta. Kalaan päästiin ja lumihan vain nopeutti veneenlaskua, kun venettä työnsi lunta pitkin kuin pulkkaa.

Lumisessa maisemassa on upea olla avovesillä ja silloin vesi näyttää mustaakin mustemmalta, vaikka olikin todella kirkasta.

Kalastus aloitettiin uistelemalla ja tapahtumia alkoi tulla melko nopeasti. Jo toinen kala jonka Tero sai oli raskas siiman päässä ja taivutti vaakaan lukemaksi haavin havaksen vähennyksen jälkeen 7,8kg. Kaloja tuli tasaiseen tahtiin koko lyhyen valoisan ajan niin vetämällä, kuin heittämälläkin. Päivän kokonaismääräksi saatiin 18 haukea ja joukossa oli useampi yli vitosen kala, joista aamuinen 7,8kg jäi suurimmaksi. Vasta lähes pilkkopimeässä lopetimme kalastuksen. Kotimatkalla ajokelikin oli jo parempi ja lumi sulannut teiltä.

Päivän suurin hauki lähdössä takaisin

Olipahan hienoa kalastusta. Menomatkalla erittäin huonossa ajokelissä 50km/h ajaessa vielä mietittiin, että olisikohan ollut järkevämpää ajaa sulia teitä pitkin rannikolle, kun avovesistäkään ei ollut täyttä varmuutta. Jälkeen päin ajateltuna oli hyvä, että emme menneet sinne minne helpoimmalla pääsee ja saimme tehtyä varmasti pitkäksi aikaan mieleen jäävän kalareissun.