Hauet syönnillä

26.03.2015 00:11
Lähdimme Janin kanssa merelle haukia kalastamaan. Aamulla kun laskimme venettä puhalsi tuuli lounaasta ja taivas kirkastui ja ilma oli plussan puolella. Ensimäinen heittelypaikka oli lahukka, josta alkoi heti tulemaan hyvään tahtiin haukia. Hauet olivat pieniä ja mietimme, että pienten kiivas syönti saattaa olla merkki siitä, että isommat eivät ole nyt paikalla. Tuuli tuntui tyyntyvän, vaikka koko päiväksi oli luvattu kohtalaista tuulta. Vaihdoimme paikkaa ja siirtyessä sinne huomasimme tuulen kääntyneen puhaltamaan pohjoisen suunnalta. Seuraava paikka oli kasvustoinen tasanne, joka oli nyt tyynen puolella. Saimme siitä vain pari haukea ja vaihdoimme paikkaa tyynen puoleiseen pieneen rakkispohjaiseen lahukkaan, joka antoi vain yhden pienen hauen. Seuraavassa paikassa pidimme tauon ja paistoimme rannalla makkarat ja tauon jälkeen päätimme lähteä kokeilemaan tuulen alta. Suuntasimme karuhkolle lahdelle jonne tuuli puhalsi. Paikkaa heittelimme tarkaan ja vähän paremman kokoisia kaloja alkoi tulla nopeasti. Suurin niistä, jonka Jani sai jigillä punnattiin haavissa ja se oli painoltaan yli seiskan. Parin tunnin heittelyn jälkeen vaihdoimme taas paikkaa. Välissä heitettiin nopeasti muutama paikka, joista kaloja ei tullut. Sitten saavuimme kasvillisuus tasanteelle, josta saimme molemmat yhden hauen. Janin saama painoi vähän päälle 8kg ja oma saamani oli pienempi. Paikassa oli kirkas vesi ja näimme paljon karkuun lähteneiden haukien tekemiä muta pilviä. Eli haukia oli paikassa paljon, mutta ne olivat huonolla otilla. Käytiin välissä heittämässä yksi lahukka ja paikka sai pari tuntia rauhoittua. Päätimme auringon laskiessa käydä vielä uudestaan kokeilemassa, jos hauet sielä aktivoituisivat ja se kannatti. Kun tulimme paikkaan uudestaa auringon säteet eivät enään osuneet veteen. Hauet vaikuttivat aktivoituneen ja saatiin useita haukia ja lisäksi useita mojovia tärppejä. Niistä kaksi suurinta kalaa sain jerkillä, joista toinen oli reilu seiska ja toinen kasipuolikas (kuvassa). Sitten ilta pimeni ja lopetimme kalastuksen. Koko päivän aikana saimme haukia yli 30 kpl.